رونمایی از ماده اولیه و قرص زیرزبانی بوپرنورفین هیدروکلراید

1400/03/10 در ساعت 12:00:00

رونمایی از محصول

رونمایی از ماده اولیه و قرص زیرزبانی بوپرنورفین هیدروکلراید

به گزارش روابط عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، ضد دردهای سرطانی و داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین ۲ میلی‌گرم با منشا تریاک با حمایت ۳۶ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب طرح هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست فناوری در کارخانه‌ای به مساحت ۱۹۲۰ متر مربع و با ظرفیت۱۵۰۰ -۱۲۰۰ کیلوگرم معادل۸۰۰ -۶۰۰ میلیون عدد قرص بوپرنورفین با حضور مجازی دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد.

شرکت دانش‌بنیان مهرسام دارو با سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد تومانی در قالب هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست فناوری انجام شده است که سهم صندوق نوآوری از این میزان ۳۶ میلیارد تومان بوده است.

بوپرنورفین (Buprenorphine) دارویی است که عمدتا برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود، مصارف درمانی دیگری از جمله تسکین درد‌های شدید نیز دارد. داروی بوپرنورفین جزء دارو‌های ترک اعتیاد است که به دلیل دارا بودن خواص ویژه، آن را نسبت به دیگر دارو‌های این زمینه برتری داده است.

یعقوب حقیقت نیا، مدیرعامل شرکت دانش بنیان مهرسام دارو، تولید این محصول را علاوه بر کاهش ارزبری، راهکار مبارزه با یکی از معضلات اجتماعی کشور دانست و گفت: اعتیاد یکی از چالش‌های آسیب‌رسان است که تمامی‌کشور‌ها با آن درگیر هستند. بر این اساس دارو‌های مختلفی برای ترک اعتیاد در دنیا وجود دارد که معتبرترین آن داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین است. 

این محصول در اشکال مختلفی، چون آمپول پیوسته رهش، پچ پوستی. فرم دهانی و انواع دوز قرص زیر زبانی به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در برنامه امروز از محصول و خط تولید آن رونمایی شد، اما پیش از این یک میلیون قرص بوپرنورفین ۲ میلی گرم تولید شده است و ۶ میلیون قرص نیز در پروسه تولید قرار دارد. 

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، منشا این دارو تریاک است که ماده اولیه تبائین از آن استخراج شده و بعد از انجام ۱۲ مرحله فرآیند شیمیایی به بوپرنورفین هیدروکلراید تبدیل می‌شود که جایگزین مناسب و منطقی برای متادون است. این محصول برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ در انگلستان تولید شده و در دنیا به عنوان مناسب‌ترین داروی ترک اعتیاد مطرح است که می‌توانیم با قیمت قابل رقابت در تولید، این محصول را به کشور‌های دیگر نیز صادر کنیم.

حقیقت نیا خاطرنشان کرد که پیش از این از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می‌شد که علاوه بر خاصیت اعتیادآوری، هزینه‌هایی، چون ارزبری بالا برای کشور به همراه داشته است. معضل اعتیادآوری متادون باعث می‌شد که فرد بیمار از مواد مخدر دیگر مانند هرویین به سمت اعتیاد به متادون سوق پیدا کند. بر این اساس دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌خواستار ارائه راهکار برای حل این معضل اجتماعی هستند.

مدیرعامل شرکت مهرسام دارو از بالا بودن قیمت تولید بوپرنورفین خبر داد و گفت: تولید این محصول نیاز به تکنولوژی پیشرفته دارد و ما با استفاده از توان فنی و علمی توانستیم به تولید تجهیزاتی دست یابیم که قیمت نهایی این محصول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

حقیقت نیا ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه شرکت موفق به ساخت داخل پیشرفته‌ترین تجهیزات با طراحی کاملا بومی‌سازی شده برای تولید بوپرنورفین شده است که علاوه بر تولید ماده موثره، محصول نهایی یعنی قرص زیر زبانی حاوی ۲ میلی گرم بوپرنورفین به‌صورت هیدروکلراید را نیز تولید کند.

وی در مورد مزیت رقابتی این محصول علاوه بر کاهش قیمت، گفت: سنتز ماده اولیه بوپرنورفین هیدروکلراید با تکنولوژی متفاوت و پیشرفته همراه است. همچنین راندمان بالا و درجه خلوص ۱۰۰ درصد و ناخالصی صفر درصد باعث شده تا در مقایسه با نمونه‌های خارجی و داخلی مزیت رقابت بالایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مهرسام دارو، میزان کاهش ارزبری محصولات این شرکت را ۳۰ میلیون دلار عنوان کرد و در مورد ظرفیت تولید گفت: حجم عملیات اجرایی سالانه تولید ۸۰۰ میلیون عدد قرص است همچنین ظرفیت اسمی تولید ماده موثره ۱۵۰۰ کیلوگرم است. میزان نیاز کشور ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قرص بودرنورفین است لذا با تولید قرص بوپرنورفین در این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخل بیش از ۵۰ درصد از تولیدات برای صادرات هدف‌گذاری شده است

وی در پایان میزان اشتغالزایی تولید این محصول را ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم عنوان کرد.

سایر محصولات این شرکت شامل ماده موثره اوکسی کدون، نالوکسان، نالتروکسان و قرص ترکیبی بوپرنورفین/نالوکسان، قرص لوومتادون، قرص طولانی اثر اکسی کدون، ضد درد فنتانیل، آمپول نالوکسان و آمپول آهسته رهش نالتروکسان می‌باشد.

گفتنی است در ساختار هم سرمایه گذاری، صندوق نوآوری و شکوفایی حداکثر تا ۸۰ درصد نقدینگی مورد نیاز یک پروژه را تامین می‌کند و عامل نیز متعهد خواهد بود حداقل ۲۰ درصد از نقدینگی مورد نیاز هر موضوع از مشارکت را از منابع خود تامین نماید

نظر جدید